Accu laden “on the road”.
Een goede manier om je batterij op te laden tijdens het rijden is door deze te koppelen aan de startbatterij van je bus, hierdoor laadt deze op tijdens het rijden. Jammer genoeg komt er wat meer bij kijken dan gewoon even de 2 batterijen verbinden met een stroomkabel.
Eerst en vooral is het belangrijk dat je ’s avonds niet je startaccu mee leeg-trekt tijdens het laden van je laptop of dergelijke. Om dit te vermijden moet je gebruik maken van een relais die gevoelig is voor voltage. (VSR, Voltage Sensitive Relais)
- Wordt de startaccu geladen door de alternator van de wagen (en is het voltage dus hoog) dan gaat de relais open zodat je 2e accu mee wordt geladen. Wordt de startaccu niet meer geladen (lager voltage) dan gaat het relais terug dicht. Simpel maar effectief.
Zulke ‘VSR’ zijn goedkoop maar doen hun job niet super goed, zo zullen AGM accu’s maar tot maximaal 80% geladen kunnen worden en zijn er geen laadprofielen beschikbaar waardoor de levensduur van je accu aanzienlijk korter zal zijn. Bij modernere wagens kan het zelfs zijn dat deze volledig niet werken.
Moderne wagens (vanaf euro5 motor) hebben een slimme alternator, deze schakelt tijdens het rijden automatisch in en uit. Niet handig als je ook nog een 2e accu wilt laden. Een VSR werkt hierbij niet. Je hebt een speciale batterij-batterij lader nodig. (DC-DC, B2B charger zijn alternatieve termen)
DC-DC laders: De voordelen
Indien je bus geschikt is kan een VSR zoals hierboven uitgelegd zeker voldoende zijn, maar wij raden toch zeker een DC-DC ( B2B, batterij-batterij) lader aan. Deze zijn veel vriendelijker voor je accu. Door gebruik te maken van een laadprofiel specifiek bedoeld voor jouw batterij wordt je accu optimaal vol geladen, daardoor kan je batterij tot 100% worden vol geladen. Ook werkt een DC-DC lader ook met modernere bussen met een slimme alternator.
Debie heeft ook een DC-DC lader namelijk de Ctek D250SE die hieronder staat vermeld. Dit is een zeer kwalitatieve combi DC-DC lader met een ingebouwde zonnelader. Het is een heel simpel toestel dat vooral aan te raden is voor bouwers die een ‘set and forget’ systeem willen, geen toeters of bellen geen bluetooth, 1x installeren en je accu worden automatisch bij geladen, zowel tijdens het rijden als met zonnepanelen.